jimmymol.reismee.nl

Vietnam

Ok vanuit Tam Coc, 100 km ten zuiden van Hanoi, weer een update-je!

Een dag na de Cu Chi tunnels heb ik een 3 daagse/2 nachten trip over de Mekong Delta gedaan. Die avond daarvoor had ik afgesproken met een maatje uit Laos. Was erg gezellig waardoor ik maar liefst 1 uur slaap had voor de trip over de Mekong Delta. De eerste dag zijn we met de bus naar My Tho gereden en hebben daar de boot gepakt. Met 20 toeristen op die boot hebben we een kleine floating market bezocht. Zo'n markt is dus op het water en allerlei verschillende boten verkopen groente of fruit. Op die boot hebben ze een bamboo stok staan met daaraan het fruit of de groente gespiest, zodat je makkelijk kunt zien wat de handelswaar van deze boot is. Na de markt zijn we verder gevaren en hebben dorpje bezocht waar ze rijstpapier maken en cocossnoepjes. Vrijwel alles wordt nog steeds met de hand gedaan en is fascinerend om te zien. Iets verderop was een honey farm. We hebben daar thee met honing gedronken.

Lunch zouden we weer op een ander eilandje krijgen. Dus wij weer in de boot richting dit eilandje. Omdat de Mekong hier eb en vloed kent, moesten we door het lage water met een klein bootje verder, voortgeduwd door een Vietnamees oud vrouwtje. Na de lunch op het eiland was er de mogelijkheid om een fiets te pakken en de omgeving te verkennen. Het eilandje was eigenlijk een grote fruitteelt. Overal zag je verschillende soorten fruit hangen aan de bomen. Inmiddels was het water weer gestegen en konden we met de grotere boot verder naar Vinh Long. In deze stad, hoofdstad van de Mekong Delta provincie, bleven we overnachten. Na twee uur rond lopen en een diner ben ik naar mijn kamer gegaan en in een diepe slaap gevallen.

De volgende dag zouden we de grootste floating market bezoeken van de Mekong Delta. Veel groter dan die van de dag daarvoor en was een waanzinnig gezicht al die boten en het leven op de Mekong. Schitterende omgeving ook weer. Zelf had ik wat bananen en ananas gekocht voor een prikkie.

Een noodle makerij en een rijst fabriek waren de volgende bezichtigingen. Die vond ik zelf niet zo boeiend. Met de boot zijn we weer terug gegaan naar Vinh Long om onze spullen te pakken, te lunchen en ons met de bus richting een opstapplaats voor de boot naar ons floating hotel te begeven. Op deze boot kregen we ons avond eten en heb ik geprobeerd Vietnamees te leren van wat locals op de boot, maar dit valt niet mee. Vietnamees wordt namelijk met verschillende tonen gesproken. Deze taal kent 6 verschillende tonen. Een woord kan je op 6 verschillende manieren uitspreken en heeft dus 6 verschillende betekenissen. Wat het voor mij niet makkelijker maakte. Toch was het grappig en de locals waardeerden het!

De toeristen op de boot waren saai en echt toeristen, geen reizigers. Ik had veel meer lol met de locals dus bleef in hun gezelschap. Uiteindelijk kwamen we bij ons floating hotel aan en nadat ik de sleutel overhandigd kreeg, mijn spullen op de kamer had gelegd en de boot had verkend wilde ik in het dorpje gaan kijken waar dit hotel aangemeerd lag. Ik ben niet verder dan 100 m in het dorpje gekomen, want een aantal locals van een jaar of 20 riepen mij. Ze zaten daar met een man of 6 aan de locale whisky en vroegen mij of ik bij hen kwam zitten, why not! Na 2 uur lachen en whisky drinken ben ik maar terug gegaan naar de boot. Gelukkig lag de boot nog daar!!! Op de boot zat een groepje van de staf ook aan de lokale whisky en ook zij vroegen mij of ik er bij kwam zitten, why not!

De volgende ochtend een dikke kater, maar omdat ik met die locals omging kreeg ik de volgende dag meer een prive tour! Ik had mijn persoonlijke gids en er werd mij meer verteld dan normaal. Waar whisky al niet goed voor is haha.

Die dag moest ik gedag zeggentegen de Mekong :( en terugkeren naar Saigon. Deze busrit duurde erg lang en was helemaal klaar met de bus. Toch heb ik diezelfde avond weer een bus geboekt, dit keer naar Mui Ne, een kustplaatsje voor surf dudes. Ik wilde er gaan kitesurfen, echter er was te weinig wind en het weer sloeg helemaal om. Mijn maatje uit Laos was daar ook en heb hem vergezeld.

De volgende dag zijn we naar Na Trang gegaan. Ook daar was het weer bar slecht en vanaf dat moment is het weer alleen maar regenachtig en zelfs frisjes gebleven. Dus de bezoekjes aan de kustplaatsjes had niet zoveel zin meer. We besloten een nachtbus te pakken naar Hoi An. Dit bespaarde ons een overnachting in een hotel en een dag reizen. Hoi An is een schitterend pitoresk stadje, een Unesco world heritage site. Als je een maat pak wilt moet je het daar laten aanmeten. Verder heb je veel shops met handgemaakte spulletjes. We verbleven in het oude gedeelte van de stad en daar mochten geen auto's komen dus was er vrij rustig. We hebben er de eerste avond een kookcursus gevolgd. Veel hebben we er niet geleerd, want het was meer kijken dan doen. Toch het groepje waar we mee waren was super lachen en nadat we onze maaltijden gegeten hadden, een fles rum man hadden gemaakt zijn we naar een gezellig barretje gegaan. De volgende dag een fiets gehuurd en richting het strand gereden. Het was geen strand weer, maar gelukkig droog. Op het strand werden we aangesproken door vele vrouwtjes die van alles en nog wat wilden verkopen. Eentje verkocht eten en ik bestelde er fried noodles en bier. We kregen een matje om op te zitten en 20 minuten later had ik mijn noodles en bier midden op het strand!

Ook hebben we een oude tempel, My Son, bezocht. Na de tempel hebben we een bus gepakt naar Hue. Door de regen waren we wat verhinderd in het verkennen van de stad. We zijn er in totaal 3 nachten gebleven en hebben deze stad met zijn schitterende oude citadel en tombs goed kunnen bezichten met de motorbike en het fietske. We hebben er veel lokaal voedsel op wat erg lekker was! Vooral op de lokale markt. We hebben 2 avonden doorgebracht in cafe Brown Eyes. Was erg gezellig alleen van de 2e nacht weten we niet veel meer vanaf, doordat we samen met de hoteleigenaar een liter whisky hadden gedronken (alweer ja!). Vanuit Hue hebben we de DMZ tour gedaan. DMZ(demiltarised zone) gaf de grens aan tussen noord en zuid vietnam. Zo hebben we een museum bezocht en tunnels. Interessant, maar niet zo erg(misschien door de onwijze kater!!??).

Inmiddels zijn we in Tam Coc. Dit is een klein stadje, niet veel te doen, maar de omgeving wederom schitterend. Gisteren hebben we een motorbike gehuurd en de omgeving rond gereden. Zo hebben we met een bootje rond gevaren door 7 grotten in Trang An, geen toeristen en super mooi! Later die dag hebben we een pagode bezocht. Deze is nog in aanbouw, maar van alle tempels, ruines en pagodes die ik nu heb gezien was deze toch echt van WAUW! Als je Vietnam bezoekt moet je daar absoluut naar toe ook al is het nog niet helemaal af (Koen en Yen!).

Vanochtend hebben we een soortgelijke boottocht als Trang An gedaan, maar deze viel best tegen: minder grotten, veel toeristen en de terug weg was dezelfde weg als de heen weg. Gelukkig is het wat beter weer nu en hoop dat het dat blijft.

Zometeen gaan we naar de hoofdstad Hanoi...

Reacties

Reacties

keet

zuipschuit haha!!

peter

jaja mekong delta. . . denk aan je lever he, niet al te veel nuchter zijn.
groeten

mirannekke

en maar drinken ha ha kus

Patty

ja precies wat hun eigenlijk zeggen haha!
hopelijk tot snel weer achter de cam
xxx

Koen

Hoe heet die pagode dan? Dat zoekt straks wat makkelijker ;)

Ben benieuwd wat je van Ha Long zal gaan vinden!

Grtz,
Koen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!