jimmymol.reismee.nl

Laos

Is weer ff geleden, maar heb nu de tijd om weer een verhaal te plaatsen!

Momenteel ben ik in Don Det, een van de 4000 eilandjes in de Mekong rivier ten zuiden van Laos.

Hm waar te beginnen....oja met de slowboat zijn we vanaf het grens plaatsje Huay Xai, Laos binnen gegaan. Een leuke 2-daagse trip over de Mekong. De eerste dag zaten we op een echte party boot. De hele dag whisky coke gedronken dus zo gaar als een tientje einde van de dag. De 2e dag arriveerden we in Luang Prabang, een leuk plaatsje waar ik een aantal dagen gebleven ben. Vanuit Luang Prabang heb ik een schitterende waterval bezocht met turqoise blauw water. Verder ben ik naar het noorden gereisd richting Nong Kiaw en Muang Ngoi. Het leven daar is erg simpel: weinig toerisme waardoor je een goede kijk hebt op het echte dagelijkse leven in Laos. Na het bezoek aan deze plaatsjes ben ik terug gekeerd in Luang Prabang en de volgende dag weer verder gereisd naar Ponsovanh. Ponsovanh is bekend om zijn Plain of jars. Vele grote stenen potten verspreid over verschillende areas en niemand weet hoe wat of waarom die jars daar zijn. Een mistery dus......oeoeoeoe

Vanuit Ponsovanh zijn we afgereisd naar Vang Vieng. Vang Vieng is THE Tubing place. Ik had al allerlei verhalen gehoord over het tuben. Met de binnenband van een tractor de rivier afgleiden met allerlei barretjes aan de kant. Deze barretjes hebben jumps, swings en glijbanen om het water in te gaan. Ook schenken ze gratis Lao Lao (lokale whisky...erg sterk!) Dit was mij verteld. Met een groep van 9 man namen we deel aan HET Tuben. Alle verhalen waren waar maar het is 100 x crazier dan ik dacht. Iedereen is aan het feesten en drinken. Het heeft niets te maken met tuben. Nee drinken en jumpen daar gaat het om. Dus kan je na gaan iedereen goed in de olie en dan jumpen, glijden of wat dan ook...is niet ongevaarlijk zeg maar. Maar ik heb het overleefd en had een super tijd. Na 4 dagen heb ik Vang Vieng verlaten en we zijn naar Vientiane, hoofdstad van Laos, gekayakt. Dit was ook leuk om te doen. Vientiane is niet erg spectaculair en al snel had ik de nachtbus gepakt richting Pakse. Pakse zelf is niet heel erg boeiend, maar we hadden 3 dagen een motor 100cc gehuurd en zo de omgeving verkend. Erg mooi daar. Zo hebben we een heel oude tempel bezocht. Niet een tempel waar ik er al duizend van heb gezien nee meer een ruine. Verder hebben we een aantal watervallen en dorpjes bezocht. Gisteren heb ik de bus gepakt om naar Don Det te gaan. Don Det is een van de eilandjes in de Mekong. Heb nu een dag en een nacht hier mee gemaakt en het is hier erg chill!!

Ik blijf hier tot de 11e, want mijn visum verloopt de 12e en dan moet ik dus het land uit. Dus dit is min of meer mijn eindbestemming in Laos.

Laos voor mij is super: het leven is hier heel erg basic. Het is net of je 100 jaar terug bent in de tijd. 40-50% van de populatie is onder de 15 jaar, dus super veel kinderen overal. En allemaal zwaaien ze en zeggen Sabaydie (hallo). Erg leuk om te zien. Het land is prachtig en doordat de Fransen hier enige invloed hadden heeeeel lang geleden, hebben ze hier stokbrood en jeu de boules! Heb hier laos style gegeten, maar ook veel westers. Ook heb je hier plaatsjes waar het best koud kan zijn. Ok Laos heeft dan geen zee, maar aan de Mekong is het er prachtig. Ik heb al heel wat zonsondergang foto's genomen. Ja een paradijsje hiero.

Helaas kan ik geen foto's uploaden hiero, want internet is super traag hiero. (ook 100 jaar terug)

Ok voor jullie allemaal prettige feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Reacties

Reacties

lies

Lekker veel afgereisd en gezien dus :)
Leuk he, zo'n andere cultuur :)
maar nu dus effe chilluuuuuh, lekker hoor!
geniet er nog van! hou je haaks :)

Peter

Tjah.. Mekong Delta in '67, dat was nog eens een tijd!
Hej ouwe geniet er maar goed van!
greetz

Koen

Mischien dat ik van de zomer dan toch ook maar een uitstapje Laos ga doen vanuit Vietnam ;)

Dat Tuben klinkt wel aantrekkelijk! :)

Wilma

Het was inderdaad weer effe geleden,maar leuk dat je het zo naar je zin hebt.We hopen dat je er nog veel van zult genieten,ook gezellige feestdagen en een spetterend oud op nieuw ,maar dat zal wel lukken .Groetjes de Kremertjes

Jim

Jim de traditionele feestdagen zullen daar wel heel anders zijn dan in Nederland.We wensen je een goed
oud en nieuw.Groetjes tante Corrie en ome Ton

Ton

Jim schrijft niet maar ome Ton.En oja er ligt ca 10-20cm sneew. Gr Ome Ton

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!