jimmymol.reismee.nl

week 8/9 Thailand

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik in Thailand, maar ga binnen een paar dagen het land weer verlaten.

Vanaf het eiland Penang in Maleisie ben ik naar Bangkok gevlogen. Was leuk om er weer terug te zijn. Er is niet veel veranderd sinds 2008. Na 2 dagen leven in een stad vol chaos, miljoenen mensen moest ik daar weg. Te druk voor mij. Via een reisorganisatie had ik een trip naar Chiang Mai, stad in het noorden van Thailand, geboekt. In die trip zat inbegrepen: treinreis, 2 overnachtingen in een guesthouse en een 3 dagen/2nachten jungle track.

De treinreis alleen al was een beleving, ik had een nachttrein wat inhield dat je er kon slapen. En voor azische begrippen was dit niet eens een slechte trein! Na een 14 urige treintocht kwam ik in Chiang Mai aan. Daar stond een gast van het guesthouse mij al op te wachten en die bracht mij netjes naar mijn guesthouse.

Het bleek dat er een nationaal festival bezig was! 's Avonds gingen honderden fireballoons de lucht in, wat een prachtig gezicht is dat. Een traditionele optocht hadden ze ook en er werd super vet vuurwerk afgestoken. Dit festival zou 3 dagen duren, maar mijn trip begon de volgende dag dus ik zou hier weinig van mee krijgen.

De volgende dag werd ik opgehaald en nog 3 travellers gingen dezelfde kant op. Allereerst hebben we een butterfly farm en een orchidfarm bezocht, niet super spectaculair, maar het is leuk om eens gezien te hebben.

Bij een lokale markt zijn we gestopt om ons eten voor de komende dagen te kopen. Onze gids, Thon, was ook onze kok! Na het bereiden van de lunch, nasi goreng opgevouwen in bananenblad, begonnen we aan de eerste jungle track. We passeerden een tweetal watervallen. Bij de 2e waterval hebben we geluncht en gezwommen. Kort daarna arriveerden we bij het dorpje waar we onze nacht zouden doorbrengen, een piep klein dorpje. 's Avonds was er niet veel te doen en besloten we naar een lager gelegen dorpje te gaan om daar deel te nemen aan lokale festiviteiten. Toch wel grappig om dit te zien. Zo was het hoogtepunt van de avond een met olie ingevette bamboo paal met bovenin 500 baht (10 euro). Je moet werken in koppels en wie als eerste de 500 baht heeft mag dit houden. Ik heb dit ook nog geprobeerd met een local, tevergeefs. Uiteindelijk is het twee man gelukt en tot mijn verbazing was het hele feest gelijk afgelopen en iedereen ging weg. Wij zijn met onze gids op uitnodiging van een local bij hem thuis blijven hangen. Na een aantal glaasjes lokale whisky en een super spicy maaltijd gingen we terug naar ons dorpje.

De volgende dag vervolgden wij onze weg door de jungle met als eindbestemming: The elephantcamp. Onderweg heb ik een tarantula gezien en een slang! Ook zijn we een grot ingegaan met allerlei vleermuizen en spinnen. Voordat we het olifantenkamp binnen kwamen moesten we ons door rijstvelden verplaatsen. Toch heel mooi om eens met je eigen ogen te zien hoe ze dat nog steeds met de handen oogsten.

Doordat we met een kleine groep waren, waarschijnlijk door het festival, hadden we wat privileges. Allereerst hebben we op de rug en ik in de nek van een olifant gereden. Later voor het donker mochten we met de olifanten het water in om te douchen en dat is echt super chill!!! Je geeft de olifant, mijne heet Tong-Lee, commando's om te gaan lopen en om te gaan zitten zodat je er op of er af kan klimmen. Na het zwemmen met de olifanten hebben we met de locals nog een potje voetvolley gespeeld.

De volgende dag zouden we gaan white water- en bamboo raften. Met het gene wat ik in Maleisie had meegemaakt viel dit toch wel een beetje tegen want de stroomversnellingen waren lang niet zo sterk als toen. Het bamboo raften was ‘ok', maar duurde maar 15 minuten. Na het raften en weer een voortreffelijke maaltijd van onze gids/kok zijn we weer terug naar Chiang Mai gegaan. 's Avonds heb ik met de werknemers van het guesthouse een paar flessen rum eigen gemaakt. Gelukkig had ik het de volgende dag niet echt een kater, want heb die dag een cursus Thais koken gedaan. Is echt leuk om te doen en hoop dat ik er wat van onthoud. De avond na het koken weer met de werknemers gezellig gedronken en later een reggae bar ingegaan. Ik had hem aardig hangen zeg maar pffff en de volgende dag was erg zwaar voor mij. Vooral doordat ik met een busje naar Pai, een klein plaatsje ten westen van Chiang Mai, zou gaan. De weg daarnaar toe is echt een hell, zeker met een hangover. Het is een weg door de bergen zig zag, dan weer naar links dan weer naar rechts etc. Ik heb het gelukkig binnen kunnen houden haha.

Na deze hell kwam ik dan in de hemel, want Pai is toch wel een van de meest chille plaatsjes waar ik tot nu toe ben geweest. Het is een heel klein plaatsje met een soort van hippie vibe. Iedereen is chill en overal zijn muzikanten die in de barretjes of op straat optreden. Elke avond is er een markt en nadat deze sluit, rond 22.00, zoekt iedereen een barretje op. Ben hier nu bijna een week. Het is niet aan een strand, maar ze hebben hier ook een zwembad dus voor verkoeling kan je daarheen. 's Avonds kan het best fris worden wat opzich best lekker is. Rondom Pai zijn er ook een aantal bezienswaardigheden. Zo hebben we met de scooter een waterval bezocht waar je volgens een gast uit ons guesthouse van af kan glijden. Daar aangekomen ben ik eens gaan checken en ik wist het nog zo net niet....dus ik besloot langzaam naar beneden te gaan en het stuk dat ik niet vertrouwde te verkennen...althans dat dacht ik, want voordat ik het wist begon ik al te glijden en binnen no time en een airborn lag ik in het water beneden. Are you OK!? Jawel haha. Snee in mijn elleboog en met mijn reet op een rots terecht gekomen maar I manage! Dit was ook echt weer een (Jimmy aktie) ervaring haha. Verder ben ik ook nog naar een hotspring geweest. Dit is een natuurlijke spa. Er komt heet water (80 graden) uit de grond borrelen die vervolgens naar beneden stroomt. In een van de natuurlijke baden beneden kun je lekker badderen. Ik was er in de ochtend wanneer het wat frisser is en het was er heerlijk. Echt een aanrader!

Verder was het veelal rondhangen in Pai, lay-back! En heb ik wat nieuwe kleren gekocht want na 8 weken was dat wel nodig. Ook heb ik 10kg aan spullen per schip naar huis toe gestuurd dus hoop dat ik nu wat lichter reis! Doordat het hier zo chill is heb ik niet veel van het noorden gezien, maar ach Pai is het zeker waard.

Morgen gaan we richting de grens en de volgende dag ga ik Laos binnen.

Nieuwe avonturen! Daar horen jullie volgende keer meer van!

De groeten

Reacties

Reacties

peter

hej jim, niet eens naar pattaya?!!? dude zo ken ik je niet! hahaha veel plezier in loas ouwe zuipschuit...

cheers!

Mirannekke

ben zo jaloers....

ET&L

Vet man!!! Bedankt voor je lieve kaartje en geniet er maar volop van.....maar ja dat doe je toch wel...xxxjes

Koen

Die waterval deed me toch denken aan een incidentje met je oude zoldertrap hehe ;)

Verder weer dope om te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!