jimmymol.reismee.nl

week 3 / einde Borneo

Zo nu dan eindelijk week 3.....

Jullie hebben er lang op moeten wachten, maar hier istie dan!

In het vorige verhaal was ik gebleven in Miri waar we diezelfde avond naar Kota Kinabalu(KK) zouden vliegen. Die avond hebben we naar een slaapplek gezocht en naar een aantal hostelbezoekjes kwamen we uit in de Backpackers lodge. Een hostelletje met een aantal kamers en dormrooms. De volgende dag ben ik de stad gaan verkennen, maar KK is niet erg boeiend. Het is echt een tussenhaven voor als je tripjes wilt plannen etc. 's avonds zijn we aan de waterkant wat seafood gaan eten. Ik had besteld 200gr Prawns(reuze garnalen). Ik kreeg 2 van die Prawns :( naar mijn gevoel zeker geen 200gram, maar goed nu was er altijd nog plek voor bier! Na het eten zijn we een aantal barretjes ingedoken en de nodige sapjes gedronken. En wie kwamen we tegen...Thimo en Odette haha. Met hun hebben we nog ff gezellig gekletst en gedronken. Later zijn Mekka en ik nog de Cocoon, een club in KK, binnengegaan. Het was niet echt druk, maar we waren al aardig pissed(dronken). De tent ging sluiten, maar Mekka wilde nog naar een plek met veel vrouwen. Wie ben ik om dan te zeggen: Nee ik ga niet mee...haha. Op advies van de cocoon zijn we met de txi naar de locatie gereden. Haha wat denk je..een plek vol ladyboys. We zijn er ff gebleven en hebben ewr wel gelachen. Om 0630 waren we terug bij ons hostel, echter moesten we om 0800 klaar staan voor ons raft avontuur. Je raad het al, zo gaar als een tientje en nog half zat die auto in met onze gids die ons naar Beaufort zou rijden. Die gids moest vet met ons lachen natuurlijk. Uiteindelijk aangekomen in Beaufort moesten we wachten op DE trein! NIet zo eentje van de NS, maar echt een mega gammel ding. Dat die het heeft gehaald tot het einde echt ongelooflijk. Maar wel weer een ervaring. Geen ramen, geen fan, geen deuren en overvol, dwars door een jungle langs een drooggelegde rivier. Aangekomen bij River junkie, onze rafting organisatie, kregen we de nodige safety briefing en gingen we het water in. Het was een Class III rafting route, gemiddeld zeg maar. Maar met een dikke kater vond ik dat wel best eigenlijk. Echt heerlijk om met een livejacket in die rivier te drijven, want je gaat natuurlijk downriver dus je hoeft niks te doen (en dat komt goed uit met een kater). Uitiendelijk kwamen we bij het echte werk en ik kan je zeggen dat raften echt te gek is om te doen. Op een na ben ik bij elke rapid(stroomversnelling) ind de boot gebleven, maar bij de allerlaatst, genaamd de Big Momma, sloegen we met zijn allen, inclusief onze gidsen, om en zat er niemand meer in de boot. Lachen dus! Na 3 uur raften werden we aan de kant afgezet bij een stationnetje. De trein zou ons om 1700 komen halen, maar tot onze verbazing was hij er al om 1640(jaaaaa NS zo kan het ook) en wat helemaal bizar was dat de trein zelfs wachtte tot iedereen van het Raften terug was en dus uiteindelijk alsnog later dan 1700 vertrok haha. een trein die wacht op zijn passagiers... De terug weg in de auto waren we totall loss en hebben we een poging gedaan om te slapen. Bij aankomst bij ons hostel hebben we snel wat gegeten en zijn we optijd naar bed gegaan. Ik moest er de volgende dag optijd uit voor mijn trip naar de MT. Kinabalu. Mekka bleef in KK, want die ging zijn duik padi halen.

Volgende dag dus in de bus naar park Kinabalu om de berg te beklimmen. Makkelijker dan de Pinnacles werd er tegen mij gezegd. Onderweg op slingerwegen door de bergen doemde de Mt. Kinabalu voor mij op..wat een gevaarte dacht ik. Jou ga ik beklimmen mothafucka. Aangekomen op het park moest ikmij inchecken en kreeg ik mijn hostel toegewezen. Van te voren boeken werd mij verteld...er was geen kip te bekennen op t park. Maar voordat ikmijn briefing had die avond kwam ik bij het drinken ....jaja Thimo en Odette weer tegen haha wat een toeval! De volgende ochtend na t ontbijt had ik een groepje gasten, Carl (Canada), Nick (Belgie) en Mo (Maleisie, gevonden om bij aan te sluiten, zodat we de gids en transport konden delen. De gids heb ik de hele tocht niet gezien, omdat hij het zelf niet kon bijbenen of omdat Mo de langzaamste was..ik weet het niet. Rond 0830 zijn we begonnen aan de klim en om 1140 was ik op de Restplace. Daar zouden we slapen om vervolgens om 0230 het laatste gedeelte van de bverg te beklimmen. Ik vond het eerste gedeelte al zwaar. Ik moest vaak grote stappen nemen waardoor je eerder verzuurt in je benen en daarbij had ik al snel last van de hoogte. Dat werd na de rust een een maaltijd alleen maar erger. Ik kreeeg het gevoel of ik moest kotsen en mijn maag omdraaide. Hoe dan ook ik moest die top halen dus voetje voor voetje naar boven, maar zo was het bij iedereen. Daarbij speelde de wind en de kou ook een belangrijke factor. Zo was het beneden in het park zo'n 24 graden zo was het boven op de top 2 graden, maar lichaamstemperatuur zeker onder het vriespunt! De bedoeling was om op de top een victory sigaret te roken..echt niet ik was kapot en kon geen sigaret zien of roken bah. Na de must have foto's op de top ben ik begonnen aan de klim naar beneden. Bij het rustpunt heb ik wat gegeten en ben in mijn eentje verder gegaan, want de rest wilde nog ff slapen, maar ik wilde een warme douche. Die hadden we daar namelijk niet en ik had het ijskoud brrrr. 2 ½ uur later stond ik bij de HQ's van het park en ben ik gaan douchen. Al met al vond ik de Mt zwaarder dan de Pinnacles!! Na de lunch ben ik in een bus gestapt richting Sandakan, die net kwam aan rijden (wat een mazzel). In sandakan aangekomen was de stroom daar uitgevallen. Pikkedonker daar. Ik dacht dat het kwam door de heftige onweersbuien die we onderweg hadden. Mijn taksi kon gelukkig wel mijn hotel vinden en heft mij daar gedropt. Sandakan is ook niet het stadje waar je lang blijft hangen, maar doordat Uncle Tan's, organisatie gespecialiseerd in een 3days/2nights jungle river safari tour, was volgeboekt moest ik langer in Sandakan blijven. Ik heb daar een aantal locals ontmoet die bij een restaurantje aan de zee werken. Ik heb daar een gezellige tijd gehad en ze hebben mij een beetje Bahasa Malay geleerd.

Na afscheid te hebben genomen van het personeel ben ik de bus in gestapt richting Uncle Tan's. In de bus zaten Stuart en Charlotte, beide uit de UK. Zij gingen ook die kant op. Later zijn daar nog Matt & Lia (USA), Thom (UK) en Katy (USA) bijgekomen. We vormden een kleine groep die de komende 3 dagen met elkaar ‘opgescheept' zaten. Na een eeuwenlang durende rit in een Van kwamen we uiteindelijk bij de rivier waar we direct met onze eerste safari begonnen. We hebben er vele soorten dieren gezien, waaronder de longtail maqock(aapje), een giant lizard, hornbill (vogel), kingfisher (vogel) etc. Na onze 1e rivier tocht kwamen we het kamp van Uncle Tan binnen. Onze hutten werden ons gewezen en nah et inrichten wended ik mij naar de bar haha. Ik had het zo warm dat ik wel een pilske kon gebruiken. Rond 1900 kregen we een briefing en na deze briefing konden we gaan eten. Na het eten was ere en ware party begonnen, want een gast van de andere groep had de avond daarvoor bij Uncle Tan's zijn meisie ten huwelijk gevraagd!! En dat wer dff gevierd. Ik nam daar aan deel terwijl de rest opweg ging was voor de night safari. Het regende en onweerde en ik had al een dergelijke night safari gehad dus besloot ik bij het feest te blijven. Kweeenie hoe laat t was geworden, maar de volgende ochtend toen we warden gewekt voor de Morning Safari, voelde ik mij toch niet zo fit aaarrggh. Maar ‘s avonds een vent ‘s ochtends een vent toch! Weer de rivier op en dit keer echt veel beesten gezien waaronder de Orang Utang en de Probiscus monkey(ook wel Dutchmen genoemd) en nog meer dieren. Die ochtend hadden we een educatieve jungle toch te voet waarbij we uitleg kregen over diverse planten en dieren. ‘s middags is er weinig te doen, omdat t te warm is ook voor de diweren. We besloten te gaan vissen. In total hadden we 7 Catfish gevangen, waarvan ik eentje!!! ‘s avonds kregen we die als maaltijd opgedient! Relax toch. Na het eten hebben we nog een night safari te voet gedaan en was ook weer relax. En daarna omdat t de laatste avond samen was hebben we.....voor sommige onder ons bekend..de Ring of Fire gespeeld! Drankspelletje en hebben onwijs gelachen. De volgende dag ging ieder zij eigen weg en vonden allen dat we een gezellige tijd hebben gehad! Stu, Charlotte en ik volgden onze weg naar Semporna een klein haven plaatsje dichtbij de coraalriffen waar je super kan duiken en snorkelen, Sipadan is een van de mooiste duikplekken ter wereld!! Tijdens het zoekn naar een kamer voor die avond warden we aangesproken door een oudere vrouw. Of wij geintereseerd waren in een verblijf bij haar accomodatie, midden op zee. Na het zien van de locatie en de prijzen waren we er helemaal weg van. Je kon er alleen per boor komen. Oorspronkleijk was he teen mini vissersdorpje midden op zee, maar omgetoverd in een budget resort met spotgoedkope snorkeltours. Het ‘resort' had een eigen aquarium waar je met je snorkel spulletjes in kon zwemmen..echt te vet gewoon. Verder alleen maar zee rondom je en er waren maar 3 tijden per dag dat de boot je naar t vaste land kon brengen. De 1e ochtend zijn we om wakker te worden direct de zee ingedoken haha. Na t ontbijt zijn we gaan snorkelen en o wat is het er mooi daar! Ik heb me de schildpadden gezwommen! En heb honderden verschillende vissen gezien. Ook Nemo was er! Die middag na de lunch zijn we gaan chillen in de hangmatten die op een volt midden in de zee stonden. We moisten erheen zwemmen om op het volt te komen. Hoe chill is dat..in een hangmat midden op zee! De volgende dag zijn we weer gaan snorkelen, maar de zon scheen niet echt en daarom was denk ik de 1e dag beter en mooier. We hebben nog wel een white reef shark gezien die middag!! ‘s avonds ben ik vertrokken naar Kuala Lumpur(KL). Helaas had mijn vliegtuig vertraging en voelde ik mij niet zo tof(diarree...) en ook nog eens verbrand pfff. Uiteindelijk ben ik in KL beland en zit ik nu in de Green Hut Lodge een backpackers hostel. Dus Borneo heb ik nu gehad en nu is het vaste land aan de beurt. What about borneo? NIet super toeristisch, de steden zijn niet helmaal juh van het, maar ik denk dat Borneo ook bekend staat om zijn regenwoud en wildlife. Daar is Borneo rijk mee! Verder is het eten erg lekker en de mensen zijn er super aardig. Kwa finacien is Maleisie het duurste land die ik bezoek denk ik!

Sorry voor dit lange verhaal......zal het de volgende keer proberen kort te houden of er al eerder iets op te zetten.

Groeten Jim

Ps foto's volgen

patty joeri & bowie

erg lang verhaal maar super gaaf om weer te lezen
tot snel en heeel veeel plezier en succes verder
liefs en kusjes van ons

mirannekke

inderdaad ha ha wat een verhaal, maar klinkt super!Geniet ervan x

Peter

He berggeit, wat nou ladyboys?? Daar was jij toch al een beetje mee bekend?? Have fun dude.

ome Ton

Hoe bij jij er achter gekomen dat het Ladyboys waren
!!!!!!!!!

Wilma

Het blijft leuk om je avonturen te lezen,dus volgende keer weer he! Het amusement!!

Yen

Ha,

Wat een heerlijke verhalen (helemaal niet te lang!). Fijn dat je zo aan het genieten bent, ben jaloers ;)

Geniet ervan

x Yen

E.T.L.

Super vent om weer je verhaal te mogen lezen! Have fun xxx

maikel

ha bro eindelijk weer een avontuur.koste heel de pauze om te lezen maar ben blij dat alles goed met je gaat (op de race kak na haha). en dat met maar enkele onderbroeken is maar goed dat ze 2 kanten hebben e .groetjes

Cubaanse sigaar

Man man man wat een geweldig vette reis ben je toch aan t maken! Tof om te lezen weer. Grtz koen

Schrik

Hey maat super gaaf allemaal. Maar we missen wel onze rechtsback en biersponsor (latje kratje).

Zuipse daar en kijk uit voor de Kell"s

WILL_I_AM

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is dat ik jalours ben.
Echt vet wat je allemaal meemakt ik ben alweer beniuwd naar je volgende verhaal.

grtz william