jimmymol.reismee.nl

Bredaaaaaaaaaaaaa!

Hallo allemaal,

Ben inmiddels weer terug in mijn stadje Breda!

Ik heb een geslaagde tijd in zuid oost Azie gehad! Veel meegemaakt, veel gezien en bijzondere mensen ontmoet. Helaas was het tijd om terug te gaan, maar ook wel weer fijn om terug te zijn...alleeen het weer hiero he, brrrrrrrrrrrrrrr!

Op naar de volgende bestemming? ;)

Jullie bedankt voor de reakties en tot snel!

Groeten,

Jim

Vietnam

Ok vanuit Tam Coc, 100 km ten zuiden van Hanoi, weer een update-je!

Een dag na de Cu Chi tunnels heb ik een 3 daagse/2 nachten trip over de Mekong Delta gedaan. Die avond daarvoor had ik afgesproken met een maatje uit Laos. Was erg gezellig waardoor ik maar liefst 1 uur slaap had voor de trip over de Mekong Delta. De eerste dag zijn we met de bus naar My Tho gereden en hebben daar de boot gepakt. Met 20 toeristen op die boot hebben we een kleine floating market bezocht. Zo'n markt is dus op het water en allerlei verschillende boten verkopen groente of fruit. Op die boot hebben ze een bamboo stok staan met daaraan het fruit of de groente gespiest, zodat je makkelijk kunt zien wat de handelswaar van deze boot is. Na de markt zijn we verder gevaren en hebben dorpje bezocht waar ze rijstpapier maken en cocossnoepjes. Vrijwel alles wordt nog steeds met de hand gedaan en is fascinerend om te zien. Iets verderop was een honey farm. We hebben daar thee met honing gedronken.

Lunch zouden we weer op een ander eilandje krijgen. Dus wij weer in de boot richting dit eilandje. Omdat de Mekong hier eb en vloed kent, moesten we door het lage water met een klein bootje verder, voortgeduwd door een Vietnamees oud vrouwtje. Na de lunch op het eiland was er de mogelijkheid om een fiets te pakken en de omgeving te verkennen. Het eilandje was eigenlijk een grote fruitteelt. Overal zag je verschillende soorten fruit hangen aan de bomen. Inmiddels was het water weer gestegen en konden we met de grotere boot verder naar Vinh Long. In deze stad, hoofdstad van de Mekong Delta provincie, bleven we overnachten. Na twee uur rond lopen en een diner ben ik naar mijn kamer gegaan en in een diepe slaap gevallen.

De volgende dag zouden we de grootste floating market bezoeken van de Mekong Delta. Veel groter dan die van de dag daarvoor en was een waanzinnig gezicht al die boten en het leven op de Mekong. Schitterende omgeving ook weer. Zelf had ik wat bananen en ananas gekocht voor een prikkie.

Een noodle makerij en een rijst fabriek waren de volgende bezichtigingen. Die vond ik zelf niet zo boeiend. Met de boot zijn we weer terug gegaan naar Vinh Long om onze spullen te pakken, te lunchen en ons met de bus richting een opstapplaats voor de boot naar ons floating hotel te begeven. Op deze boot kregen we ons avond eten en heb ik geprobeerd Vietnamees te leren van wat locals op de boot, maar dit valt niet mee. Vietnamees wordt namelijk met verschillende tonen gesproken. Deze taal kent 6 verschillende tonen. Een woord kan je op 6 verschillende manieren uitspreken en heeft dus 6 verschillende betekenissen. Wat het voor mij niet makkelijker maakte. Toch was het grappig en de locals waardeerden het!

De toeristen op de boot waren saai en echt toeristen, geen reizigers. Ik had veel meer lol met de locals dus bleef in hun gezelschap. Uiteindelijk kwamen we bij ons floating hotel aan en nadat ik de sleutel overhandigd kreeg, mijn spullen op de kamer had gelegd en de boot had verkend wilde ik in het dorpje gaan kijken waar dit hotel aangemeerd lag. Ik ben niet verder dan 100 m in het dorpje gekomen, want een aantal locals van een jaar of 20 riepen mij. Ze zaten daar met een man of 6 aan de locale whisky en vroegen mij of ik bij hen kwam zitten, why not! Na 2 uur lachen en whisky drinken ben ik maar terug gegaan naar de boot. Gelukkig lag de boot nog daar!!! Op de boot zat een groepje van de staf ook aan de lokale whisky en ook zij vroegen mij of ik er bij kwam zitten, why not!

De volgende ochtend een dikke kater, maar omdat ik met die locals omging kreeg ik de volgende dag meer een prive tour! Ik had mijn persoonlijke gids en er werd mij meer verteld dan normaal. Waar whisky al niet goed voor is haha.

Die dag moest ik gedag zeggentegen de Mekong :( en terugkeren naar Saigon. Deze busrit duurde erg lang en was helemaal klaar met de bus. Toch heb ik diezelfde avond weer een bus geboekt, dit keer naar Mui Ne, een kustplaatsje voor surf dudes. Ik wilde er gaan kitesurfen, echter er was te weinig wind en het weer sloeg helemaal om. Mijn maatje uit Laos was daar ook en heb hem vergezeld.

De volgende dag zijn we naar Na Trang gegaan. Ook daar was het weer bar slecht en vanaf dat moment is het weer alleen maar regenachtig en zelfs frisjes gebleven. Dus de bezoekjes aan de kustplaatsjes had niet zoveel zin meer. We besloten een nachtbus te pakken naar Hoi An. Dit bespaarde ons een overnachting in een hotel en een dag reizen. Hoi An is een schitterend pitoresk stadje, een Unesco world heritage site. Als je een maat pak wilt moet je het daar laten aanmeten. Verder heb je veel shops met handgemaakte spulletjes. We verbleven in het oude gedeelte van de stad en daar mochten geen auto's komen dus was er vrij rustig. We hebben er de eerste avond een kookcursus gevolgd. Veel hebben we er niet geleerd, want het was meer kijken dan doen. Toch het groepje waar we mee waren was super lachen en nadat we onze maaltijden gegeten hadden, een fles rum man hadden gemaakt zijn we naar een gezellig barretje gegaan. De volgende dag een fiets gehuurd en richting het strand gereden. Het was geen strand weer, maar gelukkig droog. Op het strand werden we aangesproken door vele vrouwtjes die van alles en nog wat wilden verkopen. Eentje verkocht eten en ik bestelde er fried noodles en bier. We kregen een matje om op te zitten en 20 minuten later had ik mijn noodles en bier midden op het strand!

Ook hebben we een oude tempel, My Son, bezocht. Na de tempel hebben we een bus gepakt naar Hue. Door de regen waren we wat verhinderd in het verkennen van de stad. We zijn er in totaal 3 nachten gebleven en hebben deze stad met zijn schitterende oude citadel en tombs goed kunnen bezichten met de motorbike en het fietske. We hebben er veel lokaal voedsel op wat erg lekker was! Vooral op de lokale markt. We hebben 2 avonden doorgebracht in cafe Brown Eyes. Was erg gezellig alleen van de 2e nacht weten we niet veel meer vanaf, doordat we samen met de hoteleigenaar een liter whisky hadden gedronken (alweer ja!). Vanuit Hue hebben we de DMZ tour gedaan. DMZ(demiltarised zone) gaf de grens aan tussen noord en zuid vietnam. Zo hebben we een museum bezocht en tunnels. Interessant, maar niet zo erg(misschien door de onwijze kater!!??).

Inmiddels zijn we in Tam Coc. Dit is een klein stadje, niet veel te doen, maar de omgeving wederom schitterend. Gisteren hebben we een motorbike gehuurd en de omgeving rond gereden. Zo hebben we met een bootje rond gevaren door 7 grotten in Trang An, geen toeristen en super mooi! Later die dag hebben we een pagode bezocht. Deze is nog in aanbouw, maar van alle tempels, ruines en pagodes die ik nu heb gezien was deze toch echt van WAUW! Als je Vietnam bezoekt moet je daar absoluut naar toe ook al is het nog niet helemaal af (Koen en Yen!).

Vanochtend hebben we een soortgelijke boottocht als Trang An gedaan, maar deze viel best tegen: minder grotten, veel toeristen en de terug weg was dezelfde weg als de heen weg. Gelukkig is het wat beter weer nu en hoop dat het dat blijft.

Zometeen gaan we naar de hoofdstad Hanoi...

En weer alleen op pad...

Hello everybody,

Hoop dat iedereen de feestdagen heeft overleefd! :)

Ik zit inmiddels in Vietnam, Saigon(HCMC). Dat inhoudt dat ik afscheid genomen heb van Ollie en weer alleen op pad ben.

Ollie en ik hebben echt een gezellige en lachuh tijd achter de rug! Een avond voor oud en nieuw was er opnieuw een poolparty bij onze bungalow. We waren eerst het stadje ingegaan om wat te eten en te drinken, nadat we ook nog op het strand bij de nodige barretjes waren geweest was het tijd voor de poolparty. Gratis taxi's reden er van de stad naar ons bungalow resort, best makkelijk dus als je er een bungalow hebt. Daar aangekomen ff snel omgekleed in onze zwemoutfit en plonzen maar. Was erg gezellig en de volgende dag was dat ook wel te merken zeg maar...

Undecided
We waren niet echt vooruit te branden en we moesten echt zin maken om oud en nieuw te vieren (en fullmoon). Om in de stemming te komen hadden we naast een aantal biertjes ook fluoriserende verf gekocht. Zo hebben we met die verf onze goddelijke lichamen beschilderd wat een gaaf effect was met blacklight. Eenmaal aangekomen op het strand in Had Rin van de fullmoon party. duurde het wel fftjes tot we op gang kwamen. Echter na 00.00 uur, waanzig vuurwerk en een bucket (bucket is een emmer met een flesje rum, cola, ijs en rietjes) ging het aardig los! We hadden min of meer met de Engelsen van kerst afgesproken en die kwamen we dan ook tegen. Was weer lachen gieren brullen, kotsen en weer verder feesten haha. Toen was het 2010!

We zijn 2 januari Ko Pha Ngan ontvlucht, want het is daar echt een grote feestboel. Als je wilt kan je er elke avond feesten, maar dat was niks voor ons en besloten naar iets rustigers te gaan. Dit werd Railay, een kust plaatsje in het zuiden naast Krabi. DIt was een goede keuze van ons, want ook was het dan geen eiland hier was wel een eiland vibe. Lay back, chille mensen, de juiste barretjes en restaurants. Mooie stranden ook omringd met limestone rotsen. Het strand waar wij zelf zaten was dan niet zo mooi. Althans het was geen strand om op te liggen, want met eb werd het echt laagtij en verandere het strand in een grote modder poel, maar met de bomen die er groeiden was dit een heel apart gezicht. We zijn 2 nachten in Railay gebleven en hebben daarna een boot naar Phuket gepakt. Daar hadden we het na 1 nacht al wel gezien, maar waren te laat met boeken van een trip dus moesten we nog een nacht blijven. Uiteindelijk dan Phuket verlaten en afgereisd naar Ko Lanta, een eilandje in de zuidkust. Yes eindelijk wat we zochten: rustig, lay-back, chill, vriendelijke mensen, enz enz. Hier besloten we, tot we zouden opsplitsen, te blijven. Eerste dag konden we geen accomodatie vinden en besloten dan maar ergens te overnachten wat niet naar onze smaak was. De volgende dag een scooter gehuurd en opzoek gegaan door de regen naar een nieuwe plek om daar uiteindelijk 4 nachten te blijven. Toen kwamen we uit bij Mong bar.Super relaxte bar met alleen maar chille mensen (waarschijnlijk door de bordjes langs de weg ernaar toe: happyshake at mongsbar, your trip to moon!) Die lui die er werkten waren super aardig en behulpzaam. Zo hebben we ook nog een dag met wat locals een vis/snorkel trip gedaan. We zijn naar een ander eiland Ko Haa gevaren en daar onze hengels uitgegooid. In eerste instantie visten we op baracuda's en die zijn aardig groot en dus een must om te vangen, echter ze wilden niet bijten. Als aas voor de baracuda's gebruikten we levend aas die ook vissend werden gevangen. Ik besloot dit ook te gaan doen, zodat het wat meer actief vissen werd. Ik geloof dat ik er 6 uit heb gehaald. Bij het eilandje hebben we nog gesnorkeld en onze lunch op. Daarna zijn we op tonijn gaan vissen. Dat bleek een beter succes. De eerste beet mocht ik binnen halen, dit zijn jongens die aardig tegengas geven en dus wat lastiger binnen te halen waren. Uiteindelijk is het mij gelukt. Daarna was Ollie aan de beurt, ook een tonijn, maar deze was veel groter en dus ook een gevecht om hem binnen te halen. Na onze vangst zijn we teruggevaren naar de Mong bar. De grootste tonijn hebben we aan Mong en de rest van het bar personeel gegeven en de mijne heb ik zelf opgegeten mmmmmmmmmm

11 januari moesten we terug naar Phuket dus onze chille dagen samen waren voorbij, want Ol ging naar Bangkok om daar Danny op te zoeken en om te shoppen. Ik wilde Bangkok vermijden en ben rechtstreeks naar Vietnam, Saigon gevlogen. Ik moest nog wel een exit ticket kopen om Vietnam te verlaten anders kwam ik niet binnen. Ik weet nu dat ik de 8e toch weer in Bangkok ben, want dat was de enige vlucht die ik kon vinden voor een goedkope prijs. Komt enerzijds goed uit, want heb een super adres gevonden voor de tattoo die ik wil en dat is in Ko Pha Ngan. Dus dan toch maar weer terug haha.

Nu dus in Saigon(HCMC). Gisteren heb ik eerst uitgeslapen, want was kapot van het reizen en had de laatste dagen in Ko Lanta ook niet veel geslapen, daarna had ik een plannetje gemaakt om wat dingetjes in de stad te verkennen. Zo ben ik oa. in het oorlogs museum geweest. Ik wist wel wat er hier gebeurt was, maar op zo'n brute wijze!!! Amerikanen pffff ik was er na gisteren helemaal klaar mee. En het gekke is je komt ze hier overal tegen...in die tijd van de Vietnam oorlog hebben de Amerikanen veel chemische en biologische bommen op Vietnam gegooid. Waardoor er vele mensen verminkt zijn en zelfs kinderen die een aantal jaar daarna zijn geboren hebben er afwijking door. Gruwelijk gewoon wat hier is gebeurt en met name de manier waarop. Ik heb wat locals hier gevraagd wat ze nu van de Amerikanen vinden. De jongeren zeggen dat ze aan de toekomst moeten denken en wat in het verleden is gebeurd is gebeurd. Ze hebben het een soort van vergeven, maar ik denk eerder een plekje gegeven. Ik weet niet wat ik er van moet denken, ik had al niet een hoge pet op van die Amerikanen maar nu helemaal niet meer...en wat doen ze hier nu nog???!! Maar goed al met al was het erg indrukwekkend en leerzaam. Vandaag ben ik naar de Cu-Chi tunnels geweest. Zo heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe de VC onder de grond hebben gewoond, een ingenieus systeem. Zo leefden er complete gezinnen er voor jaren onder de grond.Zelf had ik ook nog de mogelijkheid om in een van de tunnels te kruipen. Natuurlijk hebben ze deze een beetje aangepast aan de buitelander, want anders zouden we er niet allemaal doorheen kunnen. Maar het was nog steeds redelijk smal. Ik wilde als laatste van de groep, zodat ik wat foto's kon maken met geen andere toeristen erop. Iedereen was na 50 meter er al uit gegaan en ik dacht ik ga wel ff verder kijken. Ze waren mij kwijt haha, where is Jimmy? Uiteindelijk kwam ik 100meter verder weer boven de grond uit. Ja een echte Mol he!

Wink

Okeej dit was hem weer. Als het goed is ontmoet ik vanavond een maatje van me waar ik in Laos mee gereisd heb, dus dat wordt gezellig hoop ik! Morgen ga ik een trip maken over de Mekong Delta.

Ok wordt vervolgd...

Ho ho ho

Hallo allemaal,

Hoop dat jullie een goede kerst met veel eten en drinken met vrienden en familie hebben gehad!

Ik en Ollie hebben dit op het eiland Ko Pha Ngan gevierd. Vanuit Bangkok zijn we naar Ko Tao afgereisd. In Bangkok waren al snel op deze grote stad uitgekeken, teveel mensen massa, auto's en mensen die geld van je willen dus zijn we daar zsm weg gegaan. Ko Tao is een erg chill en relax eilandje. Hier komen vele duikers en je kunt er ook snorkelen. Wij kwamen er voor onze rust haha. Na een aantal dagen moesten we naar het andere eiland Ko Pha Ngan, omdat we daar onze accomodatie hadden geboekt voor de kerst en NYE. Onze 1e accomodatie was aan de oostkust in een baai. Geen druk verkeer, want de weg er naar toe is echt een ramp. Erg rustig hier dus en dat was wat we wilden met kerst! Op kerst avond zijn we naar de halfmoon party gegaan en op de weg ernaar toe hebben we mensen ontmoet waar we de rest van de periode mee zijn omgegaan. Zo hebben we kerst met ze gevierd. Omdat het Engelsen waren zijn we met 1e kerstdag naar een Englisch Pub gegaan en we hebben er roasted diner gegeten. Typisch engels eten met kerst en lekker ook nog! We hadden een pick-up gehuurd om naar het stadje met deze pub te gaan. Op de terug weg waren we allemaal erg melig (misschien nog van de drank van de vorige avond). We besloten een foute cd te halen voor de helse terug weg. Voordat we deze cd hadden hebben we een klein auto accidentje gehad....Dave een van die gasten reed tegen een stilstaande auto aan...300 eurootjes kostte dit grapje. Maar gelukkig mocht dit de pret niet drukken en met onze cd hebben we een te gekke terug rit gehad ;) 's avonds hadden we bij ons resort een kerst bbq. We waren met z'n allen al aardig dronken en hadden nog steeds zware lol over alles en niets. De bbq was amazing...kon gewoon niet kiezen en mijn maag was te klein om alles te eten! Na de bbq zijn we naar t strand verkast en hebben we meer bier gedronken en shots tequilla, deze shots werden per bestelling meer en meer. Onze bungalow is op 10m afstand van waar we zaten op het strand, toch kostte het mij bijna een half uur om naar mijn bedje te kruipen haha.

De volgende dag, boxingday(2ekerstdag) zoals de engelsen het noemen, was iedereen aardig naar de klote, maar ja t was tenslotte nog steeds kerst en ja dat moest gevierd worden ;)

De dag na kerst hebben Ollie en ik vrij weinig gedaan. We waren te gaar en waren toe aan rust.

De dag daarna zijn we naar Had Rin gegaan, want daar hadden we onze volgende accomodatie geboekt. Hier wordt de fullmoonparty gehouden dus we zitten nu midden in the madness zeg maar. Gisteren toen we bij onze bungalow kwamen zagen we dat er die avond een poolparty werd gehouden bij ons. Hebben wij weer natuurlijk haha

Toch hebben we ons netjes gedragen en wachten we nu op NYE

Ok weer een beetje up to date en zal proberen weer eens wat fotos te plaatsen!!!

Voor jullie een super en knallend oud en nieuw!!

Laterzzzzzzz

Cambodja

Ok weer ff een update-je

Allereerst bedankt voor jullie reakties! Altijd leuk om iets te horen van jullie.

Inmiddels ben ik in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. In Laos heb ik de laatste dagen op Don Det doorgebracht. We hadden een fiets gehuurd om de eilanden te verkenne. Zo hebben we weer een waterval bezocht en hebben we een longtail boot gepakt om de Irriwaddy dolfijnen te zien. Er zijn er nog maar 75 in de Mekong en dusw bijna uitgestorven. Het is dus heel bijzonder om deze beestjes in het wild te zien. En we hebben ze ook gezien! Prachtig en met de omgeving van de Mekong erbij fabelachtig! Wij noemen het de mighty mysterie Mekong. De eigenaar van de reggaebar vroeg of wij zin hadden de volgende dag naar Don Kong te gaan. Dit is een van de grotere eilanden in de Mekong. Ze hielden daar een bootrace waar heel veel locals op afkwamen. Ook was er een grote markt. Omdat het de volgende dag sinterklaas was en ik was er achter gekomen dat ze dit in een gedeelte in Frankrijk en in Zwitserlandook vieren, besloten we kadootjes voor elkaar te kopen en dit de volgende dag te geven. Was erg grappig, want echte kado's heb je er niet dus kochten we maar iets. Zo heb ik een toeter en een barbie tennisracket gehad :) De dag na st. Klaas hebben we een trip met de happyboot gemaakt. Deze boot met muziek en drank bracht ons naar een eiland waar ze de bbq voor ons gingen voorbereiden terwijl wij dronken in de Mekong zaten! na de bbq en iedereen al goed in de olie zijn we terug gevaren. Was een happy dagje ;)

Na Don Det ben ik Cambodja ingegaan. Aan de grens betaal je iedereen een dollar van wie je een formulier krijgt om wat op intevullen. Of dat normaal en via de regels is, ik betwijfel het.... Met de bus zijn we naar Ban Lung gegaan, in het noord oosten. In Ban Lung lijkt het of het er het hele jaar door herfst is vanwege de oranje stof op alle bomen en planten. Ik heb er een dag een motor gehuurd en ik was helemaal oranje door diezelfde stof. Op wat watervallen na en een meer dat is gevormd door een meteoriet was er niet veel te beleven en omdat ik een beetje in een hurry ben om optijd in Bangkok te zijn wanneer Ollie er is en toch alvast een gedeelte van Cambodja wil zien, besloot ik de rest te verlaten en alleen verder te gaan. Ik ben naar Kratie afgereisd. Een rustig stadje vanwaar ik weer de dolfijnen heb bekeken. Dit keer waren ze nog dichterbij. Helaas was mijn camera kapot en kon ik van al dit moois geen foto's maken. 's avonds heb ik mnet de gasten van het guesthouse een lokaal spel gespeel: shufflecock, zo heet het haha. Tis een soort van hooghouden maar dan met een shufflecock haha. Later ben ik met een van die gasten naar een nationaal festival geweest en naar de lokale dans gekeken en cambodiaans gezang geluisterd. Na Kratie ben ik naar Kompong Cham gegaan. Opzich niet veel te doen, maar je hebt er een heel klein dorpje in de buurt waar je de traditionele Krama kunt kopen. Die dag hadden we een motor gehuurd en er naar toe gereden. Echt een goede kijk op het cambodjaanse leven gehad. Gisteren ben ik in Phnom Penh aangekomen. Heb vandaag de killingfields en een museum bezocht. Wat hier is gebeurd is echt gruwelijk :( Als je er rond loopt krijg je echt de rillingen over je rug.NU nog 2 daagjes Cambodja en dan weer terug naar Thaialnd waar mijne maat Ollie op mij wacht! Hoe deze tijd wordt hoor je laterzzz

Laos

Is weer ff geleden, maar heb nu de tijd om weer een verhaal te plaatsen!

Momenteel ben ik in Don Det, een van de 4000 eilandjes in de Mekong rivier ten zuiden van Laos.

Hm waar te beginnen....oja met de slowboat zijn we vanaf het grens plaatsje Huay Xai, Laos binnen gegaan. Een leuke 2-daagse trip over de Mekong. De eerste dag zaten we op een echte party boot. De hele dag whisky coke gedronken dus zo gaar als een tientje einde van de dag. De 2e dag arriveerden we in Luang Prabang, een leuk plaatsje waar ik een aantal dagen gebleven ben. Vanuit Luang Prabang heb ik een schitterende waterval bezocht met turqoise blauw water. Verder ben ik naar het noorden gereisd richting Nong Kiaw en Muang Ngoi. Het leven daar is erg simpel: weinig toerisme waardoor je een goede kijk hebt op het echte dagelijkse leven in Laos. Na het bezoek aan deze plaatsjes ben ik terug gekeerd in Luang Prabang en de volgende dag weer verder gereisd naar Ponsovanh. Ponsovanh is bekend om zijn Plain of jars. Vele grote stenen potten verspreid over verschillende areas en niemand weet hoe wat of waarom die jars daar zijn. Een mistery dus......oeoeoeoe

Vanuit Ponsovanh zijn we afgereisd naar Vang Vieng. Vang Vieng is THE Tubing place. Ik had al allerlei verhalen gehoord over het tuben. Met de binnenband van een tractor de rivier afgleiden met allerlei barretjes aan de kant. Deze barretjes hebben jumps, swings en glijbanen om het water in te gaan. Ook schenken ze gratis Lao Lao (lokale whisky...erg sterk!) Dit was mij verteld. Met een groep van 9 man namen we deel aan HET Tuben. Alle verhalen waren waar maar het is 100 x crazier dan ik dacht. Iedereen is aan het feesten en drinken. Het heeft niets te maken met tuben. Nee drinken en jumpen daar gaat het om. Dus kan je na gaan iedereen goed in de olie en dan jumpen, glijden of wat dan ook...is niet ongevaarlijk zeg maar. Maar ik heb het overleefd en had een super tijd. Na 4 dagen heb ik Vang Vieng verlaten en we zijn naar Vientiane, hoofdstad van Laos, gekayakt. Dit was ook leuk om te doen. Vientiane is niet erg spectaculair en al snel had ik de nachtbus gepakt richting Pakse. Pakse zelf is niet heel erg boeiend, maar we hadden 3 dagen een motor 100cc gehuurd en zo de omgeving verkend. Erg mooi daar. Zo hebben we een heel oude tempel bezocht. Niet een tempel waar ik er al duizend van heb gezien nee meer een ruine. Verder hebben we een aantal watervallen en dorpjes bezocht. Gisteren heb ik de bus gepakt om naar Don Det te gaan. Don Det is een van de eilandjes in de Mekong. Heb nu een dag en een nacht hier mee gemaakt en het is hier erg chill!!

Ik blijf hier tot de 11e, want mijn visum verloopt de 12e en dan moet ik dus het land uit. Dus dit is min of meer mijn eindbestemming in Laos.

Laos voor mij is super: het leven is hier heel erg basic. Het is net of je 100 jaar terug bent in de tijd. 40-50% van de populatie is onder de 15 jaar, dus super veel kinderen overal. En allemaal zwaaien ze en zeggen Sabaydie (hallo). Erg leuk om te zien. Het land is prachtig en doordat de Fransen hier enige invloed hadden heeeeel lang geleden, hebben ze hier stokbrood en jeu de boules! Heb hier laos style gegeten, maar ook veel westers. Ook heb je hier plaatsjes waar het best koud kan zijn. Ok Laos heeft dan geen zee, maar aan de Mekong is het er prachtig. Ik heb al heel wat zonsondergang foto's genomen. Ja een paradijsje hiero.

Helaas kan ik geen foto's uploaden hiero, want internet is super traag hiero. (ook 100 jaar terug)

Ok voor jullie allemaal prettige feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

week 8/9 Thailand

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik in Thailand, maar ga binnen een paar dagen het land weer verlaten.

Vanaf het eiland Penang in Maleisie ben ik naar Bangkok gevlogen. Was leuk om er weer terug te zijn. Er is niet veel veranderd sinds 2008. Na 2 dagen leven in een stad vol chaos, miljoenen mensen moest ik daar weg. Te druk voor mij. Via een reisorganisatie had ik een trip naar Chiang Mai, stad in het noorden van Thailand, geboekt. In die trip zat inbegrepen: treinreis, 2 overnachtingen in een guesthouse en een 3 dagen/2nachten jungle track.

De treinreis alleen al was een beleving, ik had een nachttrein wat inhield dat je er kon slapen. En voor azische begrippen was dit niet eens een slechte trein! Na een 14 urige treintocht kwam ik in Chiang Mai aan. Daar stond een gast van het guesthouse mij al op te wachten en die bracht mij netjes naar mijn guesthouse.

Het bleek dat er een nationaal festival bezig was! 's Avonds gingen honderden fireballoons de lucht in, wat een prachtig gezicht is dat. Een traditionele optocht hadden ze ook en er werd super vet vuurwerk afgestoken. Dit festival zou 3 dagen duren, maar mijn trip begon de volgende dag dus ik zou hier weinig van mee krijgen.

De volgende dag werd ik opgehaald en nog 3 travellers gingen dezelfde kant op. Allereerst hebben we een butterfly farm en een orchidfarm bezocht, niet super spectaculair, maar het is leuk om eens gezien te hebben.

Bij een lokale markt zijn we gestopt om ons eten voor de komende dagen te kopen. Onze gids, Thon, was ook onze kok! Na het bereiden van de lunch, nasi goreng opgevouwen in bananenblad, begonnen we aan de eerste jungle track. We passeerden een tweetal watervallen. Bij de 2e waterval hebben we geluncht en gezwommen. Kort daarna arriveerden we bij het dorpje waar we onze nacht zouden doorbrengen, een piep klein dorpje. 's Avonds was er niet veel te doen en besloten we naar een lager gelegen dorpje te gaan om daar deel te nemen aan lokale festiviteiten. Toch wel grappig om dit te zien. Zo was het hoogtepunt van de avond een met olie ingevette bamboo paal met bovenin 500 baht (10 euro). Je moet werken in koppels en wie als eerste de 500 baht heeft mag dit houden. Ik heb dit ook nog geprobeerd met een local, tevergeefs. Uiteindelijk is het twee man gelukt en tot mijn verbazing was het hele feest gelijk afgelopen en iedereen ging weg. Wij zijn met onze gids op uitnodiging van een local bij hem thuis blijven hangen. Na een aantal glaasjes lokale whisky en een super spicy maaltijd gingen we terug naar ons dorpje.

De volgende dag vervolgden wij onze weg door de jungle met als eindbestemming: The elephantcamp. Onderweg heb ik een tarantula gezien en een slang! Ook zijn we een grot ingegaan met allerlei vleermuizen en spinnen. Voordat we het olifantenkamp binnen kwamen moesten we ons door rijstvelden verplaatsen. Toch heel mooi om eens met je eigen ogen te zien hoe ze dat nog steeds met de handen oogsten.

Doordat we met een kleine groep waren, waarschijnlijk door het festival, hadden we wat privileges. Allereerst hebben we op de rug en ik in de nek van een olifant gereden. Later voor het donker mochten we met de olifanten het water in om te douchen en dat is echt super chill!!! Je geeft de olifant, mijne heet Tong-Lee, commando's om te gaan lopen en om te gaan zitten zodat je er op of er af kan klimmen. Na het zwemmen met de olifanten hebben we met de locals nog een potje voetvolley gespeeld.

De volgende dag zouden we gaan white water- en bamboo raften. Met het gene wat ik in Maleisie had meegemaakt viel dit toch wel een beetje tegen want de stroomversnellingen waren lang niet zo sterk als toen. Het bamboo raften was β€˜ok', maar duurde maar 15 minuten. Na het raften en weer een voortreffelijke maaltijd van onze gids/kok zijn we weer terug naar Chiang Mai gegaan. 's Avonds heb ik met de werknemers van het guesthouse een paar flessen rum eigen gemaakt. Gelukkig had ik het de volgende dag niet echt een kater, want heb die dag een cursus Thais koken gedaan. Is echt leuk om te doen en hoop dat ik er wat van onthoud. De avond na het koken weer met de werknemers gezellig gedronken en later een reggae bar ingegaan. Ik had hem aardig hangen zeg maar pffff en de volgende dag was erg zwaar voor mij. Vooral doordat ik met een busje naar Pai, een klein plaatsje ten westen van Chiang Mai, zou gaan. De weg daarnaar toe is echt een hell, zeker met een hangover. Het is een weg door de bergen zig zag, dan weer naar links dan weer naar rechts etc. Ik heb het gelukkig binnen kunnen houden haha.

Na deze hell kwam ik dan in de hemel, want Pai is toch wel een van de meest chille plaatsjes waar ik tot nu toe ben geweest. Het is een heel klein plaatsje met een soort van hippie vibe. Iedereen is chill en overal zijn muzikanten die in de barretjes of op straat optreden. Elke avond is er een markt en nadat deze sluit, rond 22.00, zoekt iedereen een barretje op. Ben hier nu bijna een week. Het is niet aan een strand, maar ze hebben hier ook een zwembad dus voor verkoeling kan je daarheen. 's Avonds kan het best fris worden wat opzich best lekker is. Rondom Pai zijn er ook een aantal bezienswaardigheden. Zo hebben we met de scooter een waterval bezocht waar je volgens een gast uit ons guesthouse van af kan glijden. Daar aangekomen ben ik eens gaan checken en ik wist het nog zo net niet....dus ik besloot langzaam naar beneden te gaan en het stuk dat ik niet vertrouwde te verkennen...althans dat dacht ik, want voordat ik het wist begon ik al te glijden en binnen no time en een airborn lag ik in het water beneden. Are you OK!? Jawel haha. Snee in mijn elleboog en met mijn reet op een rots terecht gekomen maar I manage! Dit was ook echt weer een (Jimmy aktie) ervaring haha. Verder ben ik ook nog naar een hotspring geweest. Dit is een natuurlijke spa. Er komt heet water (80 graden) uit de grond borrelen die vervolgens naar beneden stroomt. In een van de natuurlijke baden beneden kun je lekker badderen. Ik was er in de ochtend wanneer het wat frisser is en het was er heerlijk. Echt een aanrader!

Verder was het veelal rondhangen in Pai, lay-back! En heb ik wat nieuwe kleren gekocht want na 8 weken was dat wel nodig. Ook heb ik 10kg aan spullen per schip naar huis toe gestuurd dus hoop dat ik nu wat lichter reis! Doordat het hier zo chill is heb ik niet veel van het noorden gezien, maar ach Pai is het zeker waard.

Morgen gaan we richting de grens en de volgende dag ga ik Laos binnen.

Nieuwe avonturen! Daar horen jullie volgende keer meer van!

De groeten

Week 6 / 7 laatste gedeelte Maleisie

Hallo allemaal,

Zo Maleisie zit er zo goed als op voor mij. Heb nu nog een paar uurtjes voordat de taxi mij naar het vliegveld brengt om naar Thailand te vliegen. Dus heb ik mooi ff de tijd om een verhaal te plaatsen.

Cameron Higlands was ik gebleven geloof ik. We hebben er inderdaad een strawberry farm bezocht en een thee plantage. Van die strawberry farm had ik eerlijk gezegd wel meer van verwacht. Het was niet meer dan een soort kas waar de aardbij planten groeiden. In Holland heb je tenminste nog hele voetbalvelden, maar het was ook meer een toeristische attractie. Ze hebben er allerlei eten en drankjes met....ja je raad het al aardbijen natuurlijk! Ik heb een shake genomen en een wafel met ijs. De dag na ons geweldige bezoek aan de farm ben ik met het engels/noors stelletje een korte hike gaan doen. Onderweg een waterval meegepikt en aan het einde van dit gladde pad vol met obstakels door de jungle was er een weg omhoog naar de theeplantage. We zijn er naar toe gelift! Achteraf maar beter ook, want was best een eindje lopen en dat omhoog. Bovenaan had je een viewpoint vanwaar je over de thee vallei kon kijken. Na ons zelf meegebrachte lunch zijn we naar beneden gelift. 's Middags en 's avonds zijn we koude blikken bier gaan halen bij de supermarkt en hebben het op een zuipen gezet ;) De volgende ochtend werden we om 0600 al opgehaald om naar het eiland Penang te gaan. Auw dat deed zeer. Onderweg moesten we ook nog ff stoppen, omdat 1 van ons het niet meer binnen kon houden haha. Een aantal uur later stonden we in Georgetown, grootste stad in Penang. Hier ben ik nu een week. Niet dat het hier nu zou heel erg tof is, maar moet hier wachten op mijn vlucht naar Thailand. In de tussen tijd zijn mijn travelbuddy's ook al weer elders, het ene stel is naar India en het andere naar Indonesie. Ik heb voor een aantal dagen een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. In het noorden heb je een stand genaamd Batu Feringgi, hier kan je allerlei watersporten beoefenen en heb ik dus ook gedaan! Ik ben gaan parasailen en heb een waterscooter gehuurd. Daarna ben ik naar de tropical fruitgarden gereden. Dit is een soort plantage met allerlei tropische vruchten. Je krijgt hier uitleg over hoe ze eruit zien, hoe ze smaken, waarvoor ze gebruikt kunnen worden bijv. voor medicijnen etc etc. Aan het eind van deze toer kun je zoveel fruit proeven en eten als je wilt!! Ook krijg je er nog een fruitshake bij. Na dit bezoek besloot ik een guesthouse in Batu Feringgi te vinden om er de nacht door te brengen. De volgende dag ben ik weer op de scooter gestapt en naar het zuiden gereden. Het regende super hard dus moest ik onderweg stoppen. Ik heb gelijk geluncht en de locale Laksa op. Niet mijn favo eten, maar ja moest het proberen. Na de regen ben ik doorgereden naar de grootste chinese tempel in Azie en vlakbij kan je met een treintje de Penang Hill op om een amazing view te hebben van het eiland.

Nu verblijf ik al een aantal dagen in Georgetown. Hier is niet veel te doen en heb alles wel gezien. Het wordt nu tijd om naar een ander land te gaan dus Thailand here I come! Als ze niet moeilijk doen op het vliegveld, want heb geen visum en geen retour ticket waarop staat wanneer ik het land ga verlaten. Maar volgens wat lui hier moet dat geen probleem zijn.

Okay dit was Maleisie....